Portugalský Setúbal očima našich studentů fotografie

25. dubna 2024 | Aktuality, Erasmus

článek paní učitelky Magdaleny Zunové, která studenty doprovázela

Studentky třídy 3.FG Markéta Bojdová a Anežka Frešerová a studenti třídy 2.FG Matyáš Vaněk a Marc Serban strávili 14 dnů své letošní praxe v Setúbalu. V rámci projektu Erasmus+ objevovali krásy Portugalska, nabírali cenné zkušenosti a navázali mezinárodní kontakty.

Přílet a ubytování
První den se nesl ve znamení plných očekávání a příprav na pořádnou výzvu. V podvečer jsme odletěli z Prahy do Amsterdamu, kde nás čekal kvapný přestup. Okolo jedné hodiny ráno, Portugalského času, jsme vystoupili z letadla a dopravili se na ubytování, kde jsme si dopřáli pár hodin spánku.

Setúbal v hledáčku fotoaparátu

Druhý den ráno jsme již mohli odpočatí pozitivně zhodnotit naše ubytování – následovala bohatá snídaně, která k naší dobré náladě jen přispěla. Po snídani, ač stále trochu znaveni z cesty, jsme se s fotoaparáty vydali prozkoumávat okolí. První den jsme si dali pořádně do těla – ušli jsme takřka 20 kilometrů, objevovali krásy Setúbalu, obdivovali všudypřítomné kachličky a prozkoumávali všechny možné uličky. V ten den jsme si také každý ujasnil, jak chceme, aby naše výsledné fotografické soubory z pobytu v Portugalsku vypadali. Večer jsme na společné terase, kterou jsme sdíleli s ostatními studenty z jiných zemí spekulovali, jak budou nadcházející praxe probíhat.

Začátek praxí

Třetí den, po vydatné snídani, se studenti vydali podepsat smlouvy s firmami, v nichž měli následujících 14 dní pracovat. Studentky se vydali do lokálního BIO obchodu, který nesl potenciál prohloubit nejen jejich fotografické skills, ale i ekologické myšlení – studenti se naopak vydali do fotografického studia, zabývajícího se uměleckou fotografií. Nadšení bylo obrovské – Markéta a Anežka fotily a upravovaly produktové fotografie, které (ve spolupráci se studenty z Chorvatska) byly ihned nahrávány na nový on-line eshop obchodu. Matyáše a Marca čekala na druhou stranu velká výzva co se týče volné fotografie a samostatná práce na zadáních, díky kterým si mohli rozšířit své portfolio. Také se dozvěděli, že budou pracovat s procesy analogové fotografie.

Spolupráce se studenty z Košic
Po obědě jsme se setkali se studenty z filmové školy v Košicích, s nimiž jsme také navázali spolupráci. Studenti z Košic, v rámci svých praxí, točily reportáže obsahující rozhovory se studenty v programu ERASMUS+. Neváhali jsme a do spolupráce jsme se nadšeně zapojili.

Čtvrtý den se tedy za Markétou a Anežkou studenti zastavili v práci – udělali s nimi krátké rozhovory, kde holky zmiňovaly, odkud jsou, co studují a jakou práci v rámci svých praxí vykonávají. Odpoledne jsme poté strávili příjemnou procházkou v přístavu a večerním společným malováním, abychom dali mysli trochu odpočinout.

Následující den přišli na řadu kluci – jejich reportáž zachytila celý jejich den, od brzké snídaně, po návštěvu ateliéru, až po volnou tvorbu v Setúbalských ulicích. Mark a Maty studenty z Košic pozvali i k sobě do pokoje, kde své fotky upravují a společně je konzultují.

Workshop – tradiční malování kachliček

Ve čtvrtek jsme se společně se studenty vydali, po jejich praxích, na workshop tradičního malování na kachličky, které jsme potkávali v Portugalsku na každém rohu. Ateliér byl v malebné vesničce kousek od Setúbalu – před i po workshopu jsme si tedy opět dopřáli čas na pořízení fotografií z tohoto atmosférou oplývajícího místa. Workshop vedla Madeline – vedoucí ateliéru, která si nás vzala pod svá křídla a v první části nám vysvětlila hodnotu ruční práce a průběh tvorby. Po přednášce jsme již zasedli ke svým kachličkám, které jsme si každý mohl dekorovat dle svého uvážení. Po návratu jsme se odebrali na pláž, kde jsme strávili zbytek příjemného odpoledne.

V pátek jsme již cítili lehkou únavu z mnoha nových zážitků a zkušeností. Po praxích jsme se tedy se studenty vydali na místní pláž, kde jsme strávili odpoledne u moře (a ti odvážnější koupáním – přeci jen, moře ještě nedosahuje dle mého názoru ideální teploty) a plánovali jsme náš výlet do Lisabonu, který nás čekal následující den.

Odpočinkový víkend s výletem do Lisabonu

V sobotu jsme se vydali do Lisabonu – prošli jsme společně všechny památky, k obědu si dopřáli „mořské potvory“ jak by řekla Markét a poté jsme se vydali každý svou cestou při snaze zachytit co nejvíc Lisabonské atmosféry ve svých fotografiích. Cesta zpátky byla posléze trochu bojovka, ale úspěšně jsme se po příjemném dnu dostali zpět na ubytování a po výborné večeři se všichni rozešli k zaslouženému odpočinku.

V neděli jsme si dali takzvaný rest day – přeci jen, snažili jsme se každý předchozí den využít na maximum – procházky, práce, focení – a bylo nutné si dát trochu oddych. Den jsme tedy trávili odděleně, až odpoledne jsme se společně sešli na již zmiňované zahrádce – někdo si maloval, někdo si kreslil, někdo pracoval na počítači. Pustili jsme si hudby a zapálili aroma tyčinky, které jsme si zakoupili v nedalekém obchodu a zkrátka si užívali odpočinku.

Pokračování praxí a výlet na “Portugalské Maledivy”
První den druhého týdne studenti strávili opět na praxích – odpoledne jsme ale měli opět plány. Vydali jsme se na nedalekou pláž, které se přezdívá také „Portugalské Maledivy“. Na pláž se můžete dostat pouze na lodi – což jsme si náramně užili – a po dalším bezmála kilometru chůze se před námi objevila naprosto prázdná, obrovská, a především krásná pláž, opravdu až podezřele připomínající Maledivy. Den jsme poté strávili opět focením, koupáním, čtením a také výpravami – už dlouho nikdo z nás neviděl tak velké mušle, které zakrývaly téměř celou dlaň! Naše úlovky jsme si posléze ukazovali a porovnávali, nicméně všechny nakonec zůstaly na pláži.

V úterý měly Markét a Anežka volný den – kluky jsme tedy vyprovodili na praxe a následně navštívili místní trh, kde jsme obdivovaly výběr ovoce, zeleniny, veškerých lokálních produktů a také velký výběr ryb (některé nás svou velikostí až skoro děsily). Odpoledne jsme se již připojili ke studentům z Košic, kteří nám (a polským studentům, se kterými ubytování sdílíme) přišli ukázat svá výsledná videa. Zasloužili si poté velký potlesk za zpracování reportáží – a já jsem se dmula pýchou nad hereckými výkony mých studentů.

Dokončování prací a loučení

Středeční den nám připomněl, že se pomalu blížíme ke konci našeho pobytu. Den jsme tedy, po praxích studentů, strávili úpravou fotek, odpočinkem, střihem videí a večer jsme se odměnili palačinkami, které nám Markét téměř dobrovolně udělala.

Ve stejném duchu se poté nesl čtvrteční i páteční den, kdy už jsme se pomalu balili a chtě nechtě očekávali odlet domů. Ve čtvrtek jsme ještě stihli zkonzultovat jedny z fotografických výstupů Marca a Matyho:

A v pátek jsme se již pomyslně loučily s celým Setúbalem – a samozřejmě také s vedoucími praxí…

V sobotu jsme se po lehkých komplikacích (především s váhou kufru… toho mého) úspěšně vrátili do Prahy, kde jsme se každý po 14 dnech rozešli svou vlastní cestou.

Všeobecně si myslím, že studenty Setúbal nejenom okouzlil, ale i velmi obohatil v rámci jejich budoucího profesního života. Samozřejmě, ne vše bylo vždy růžové, ale i to samo o sobě k procesu patří. Já osobně jsem měla obavy, jak s různorodou skupinkou studentů, které neučím, vyjdu, ale zpětně musím konstatovat, že výběr nemohl být lepší. Myslím, že nás společně strávený čas sblížil a pomohl nám, abychom sobě navzájem byli v našem uměleckém světě velkou inspirací.

Závěrem děkuji studentům Markétě, Anežce, Matymu a Marcovi za skvělých 14 dní.